fredag den 13. april 2012

Så nærmer slutningen sig...

12/4-2012 :
Som vi mistænkte i går, så bliver dette nok ikke en flyvedag. Der er diset, og briefingen er også  blevet udskudt.
Vel ude til briefing gennemgås gårsdagens flyvning. Det var krævende opgaver, men der blev fløjet og gennemført, så nu har vi 4 gyldige flyvedage, og derfor en gyldig konkurrence.
Dags-sejr præmien i 20m-2sædet går til den finske Arcus, men P2's placering er er så god at vi stadigvæk fører samlet, med ca 100 point. Dagen bliver officielt aflyst. På vejen hjem drager vi forbi et TESCO-marked, for at se om vi kan efterkommende 'bestillinger' vi har fået hjemmefra.
Hjemme i Pension LUX bliver Allan videnskabelig og giver sig til at arbejde på sin projekt, medens Felipe og Jan tager på sightseeing. Det bliver både udendørs og indendørs; det sidste resulterer i et par flyvesko, og en let sommerjakke.

Aften måltidet bliver på en hotel-restaurant til det sædvanlige prisniveau. Allan er bestyrer af bil-nøglerne, så det er kun Felipe og Jan, der prøver et glas af den lokale vin ( ..den kunne have været bedre...)

13/4-2012
Det er klart men diset let overskyet, da vi drager til flyvepladsen. P2 bliver tanket med vand, så så sat ud på gridden. Vi kommer til at stå lige ved siden af vore konkurrent..  den finske Arcus (KA).
Ved briefingen fortæller metrologen at der skulle komme et hul mellem fronterne. .  inden en varmfront kommer ind fra SV. Der skulle være mulighed for lidt termik, men ingen skrænt, da det kun blæser svagt fra SV. Man har lagt 20m-2sædet og 15 m på samme opgave, så vi kommer til at flyve sammen med Øjvind. Da der kun er er kun et 'et lille hul' så starten sættes til 11:30. For alle klasser er det en AAT opgave.
Sædvanen tro sendes Blanik-snuseren op 30 min før start; det er ikke forbi han stiger. . . men han dumper da heller ikke ud af himlen. . .  så starten udsættes til 11:45, . .  og så til 12:00, men den bliver fastholdt, og kl 12 begynder C'melak'erne at trække 15-m klassen op, og derefter 20m 2-sædet.
Medens starterne ruller, så kommer der flere og flere Cumulus'er Ø og NØ for pladsen, så det kan godt blive en hel fin dag. Den store udfordring er, hvornår der lukkes SV for pladsen, af den varmfront som er på vej ind. . det kan godt afgøre dagens flyvning. Lidt før 13:30 tærskler P2 og en del af de andre danske fly ud, så nu er det bare at vente. . . og så se hvornår vi har P2 hjemme igen.
Da vi nærmer os 16:00, så er flere af de finske fly landet, og Øjvind er skam også kommet ned. Han siger at han har mødt P2 oppe nordpå, og at den er på vej. . . den kommer da også små 10 minutter senere.
Det er gået helt godt, med en gennemsnit fart på knap 100 km/t.  så er spørgsmålet ; hvordan er det gået med konkurrenterne.

Efter logger-filerne er afleveret, går vi over i baren for at kompensere besætningen for væsketabet; Jan ofrer  sig og nøjes med Kofola, Da resultaterne kommer på Web'en kan vi se at P2 er blevet Nr.4 idag, men det er et helt 3'e fly der er dagsvinder (DDT), så forskellen mellem vore nærmeste konkurrent er stadig ca 100 point. Så efter 5 flyvninger så er P2 stadig på første plads. . . så nu er det spændende hvad vejret siger i morgen ??? skal vi ud på en flyvning til, eller bliver der kun 5 gyldige flyvedage ??

(af Jan Bagge)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar