onsdag den 11. april 2012

Status fra PFG udsendte til Pribina Cup 2012


Turen her ned var en la.ang køretur, med 16 timer efter færgen. Heldigvis kom vi med en færge 2 timer tidligere end booket,  men det blev alligevel hen mod klokken 10, inden vi nåede flyvepladsen og kunne parkere trailer med Duo’en.  Den har i øvrigt opført sig nydeligt, uden tendens til at slå med halen eller andre ’nykker’.
En del af turen (på motorvejen mod BRNO) var ret ”rystende”, så Felipe valgte en omvej til resten  af turen (nu er der med sikkerhed ingen løse møtrikker i hverken bilen eller trailerene. .  J ). {De andre danskere fra MSF havde kørt hele turen, , , og de var ved at blive skøre . . .tak for omvejen Felipe }
Så videre til vore hotel, hvor vi har fået en fin ”appartment” med 3 senge og separat WC og badeværelse. . .  og hvad så. . .  når man skal bruge bege dele. .  tja .. så må man ud af den ene dør og ind på den anden. . .

Efter den første inspektion, så blev senge inspiceret grundigt. .  med 3* ”morfar”.
 Det blev da også tid til at kigge ind til byen og spise m.m.
Om aftenen fik vi produceret de forskellig ”tilpasnings kabler” til at PDA og ”backup”-PDA til at virke i P2.  Det lykkedes både med krimpning af stik og krympeflex, selv om de mere officielle værktøj måtte ’tillempes’ . .  men Felipe var tilfreds med resultatet.
 
Kabelsnedkerne på arbejde . . . det er kontrollanten til venstre. . .
. . .  bemærk Tobleronen på hylden bagved. . .
Fredag var føste officielle dag, med mulighed for træningsflyvning ( som pladsrunder), Vejrudsigten, da vi slog øjnene op var ikke for tillokkende.
 

Efter morgenmad så ud til pladsen, og til den første briefing  . . . som  nok bekræftede at det ikke blev til flyvning, . .  da bl.a. sigten var ret ringe.
Vi fik dog afprøvet vores installation af redundante PDA-installationer. . og flyet blev tanket fuldt op med benzin;; og alt virkede ??!!! Vi valgte derefter at gå en tur op til det lokale ’teletårn’ . .  og det var noget der gav rigeligt med motion. . .
Aftenen blev brugt på at afprøve en italiensk restaurant, som så sandelig serverede spiselig  mad. Jeg fik diverse godt fra havet  . . bl.a. østers, for første gang. . . den smager som havlugt når man går langs stranden. .  så smagte musliger og laks bedre.
Felipe trak ’nitten’ og måtte nøjes med  ”NAB-øl”, vi andre fik rigtig øl, og Felipe kørte hjem.
Lørdag var første konkurrence-dag  Felipe og Allan var dagens hold. Ved brefingen blev der lagt op til nogle lidt mindre opgaver, som efter planen helst skulle klares inden regnvejret  ankom . . 
 
P2-samles i Pribina
Felipe ville sætte den ekstra skrue i et af batteristikkene foran bagsædet, men den hoppede høfligt til side og ned gennem juster-hullet til bagsæde pedalerne  . .  nå-. . . men så måtte bagsædet ud, for at fiske den. .
Dette lykkedes kort efter briefingen, og vi fik da også sat den manglende skrue i bagbord stik . . forsynet med låsemøttrik på bagsiden. Hvordan det lykkedes for Felipe, det aner jeg ikke, men nu er stikket i hvert fald skruet fast.
Vi kom da ud til ”Grid” i tide, og så blev starten udsat 30 ,minutter. . . en Blanik-snuser blev sendt op,
 
P2 startklar, på Grid’en 
samtidigt med yderligere en 15 minutters udsættelse . . . . men så blev det besluttet at sende ”15-m-klassen” og ”Klub-klassen”  i luften.   Det er imponerende hvor hurtigt  man man kan få sådant et felt i luften , når man har 6tk  C´MELAK og 6 ,mindre slæbefly  til rådighed.
Og så blev resten af feltet sendt afsted
. det lykkedes kun delvist d.v.s.  alle fly kom i luften. . .og en del kom dumpende ned igen..
P2 prøvede 2 gange, og nåede da ud over tærskel-linjen, inden at konkurrence blev aflyst.
Efterhånden som flyene skruede sig ned omkring pladsen, så kunne man se nogle meget bemærkelsesværdige flyvninger. . . på tæt hold. . . men alle kom ned. .  i hel tilstand. . .også P2.
Og. . . så pakkede vi sammen i regnvejr. . . så flyet blev vasket i blødt vand. . . det siges at det er godt hvis man har ”sart hud”.
Vi har brugt en del tid på at finde nøglen til P2- traileren. . .  Bilen og lejligheden nærmest endevendt. . . og så lå den ”næsten” på sin plads. . . så nu husker vi alle 3 at den skal være på sin plads . . .  men vi fik ryddet op i bilen.
Aftensmaden foregår på den lille restaurent i  kælderen ; Det er Allan der skal køre hjem. Maden er som sædvanlig fortrinlig.
Søndag så vejret meget bedre ud. .og denne gang skulle Jan flyve med.
MEN med hensyn til flyvning, så gik det også fint idag; en tur på 292 km med vind på 60 km/tim i højden. Men vi kom rundt med ca 75 km/t, og vi er i hvertfald mellem de 3 forreste placeringer for dagen.  Det tog ca 4 timer for turen, og yderligere en times tid fra start og indtil vi begyndte selve konkurrencen. Der var koldt der oppe i 1km -> 1,8 km højde. (-12 grader), så vi måtte tidligt smide vandet for at ikke får problermer. ( Med en sådan dag er Felipe i rigtigt godt humør. .  det blev faktisk til en "dags-sejr".)

Det var helt underligt at kigge på GPS'en under vores 30 km slutglid. . . 140 km/t på fartmåleren, men kun 80km/t i groundspeed. så er man glad for at et fly med et anstændig glidetal ved de 150 km/t.
Mandag skulle det også blive fint flyvevejr, så Allan' skulle også få en god oplevelse....
Det blev som spået fint flyvevejr, og opgaven blev en 405 km tur op i de høje bjerge. Starten gik tidligt, allerede fra fra 11:00, og da var der næsten ingen Cumulus tilbage, så opgaven skulle flyves som tør-termik.


 
Med 6 C’Mellak til at slæbe så går det hurtigt at få feltet i luften.
 
P2 crew forbereder sig på opgaven inden start: Bemærk vintermunderingen. .  der er frost i højden !
På jorden gik tiden med at reparere hjulet på vinge-dolly, og ellers prøve at gøre sig nyttig. Efter et par timer kom en af Duo’erne ned.. de havde været lavt og havde brugt motor. Samtidigt rullede nogle transportvogne afsted for at hente udelandede fly.   Men der var stadigvæk ikke nogen aktivitet af landenden fly. . . så kom der nogle ’klub-klasse-fly’ ned , men intet tegn på Duo’erne.   Efter små 6 timer kom DG-1000 ned, og lidt senere meldte P2 at de var på slutglid, med 68 km hjem.
Den kom hjem som den første Duo-Discus, men DG-1000, var jo ankommet 20 minutter tidligere ??? Efter lidt kontrol viste det sig at DG-1000 havde måtte bruge motor, så P2 så stadigvæk ud til at få en fin placering. Det endte med at 4 ud af 10 gennemførte opgaven, og P2 var igen i spidsen
Middagen blev igen hos ’naboen’  denne gang sammen med de andre danskere, så det blev vældigt hyggeligt.
Så nu er det flyvningen Tirsdag som står for døren.


Denne dag er der ikke så meget til at se frem til.  Det er blåt. .  med et cirruslag øverst. Idag er det Jan som skal flyve med.
Ved dagen breifing får Felipe + hæjper overragt en Poloshirt som præmie for 1 dags dagssejr.
Dagens opgave bliver en AAT opgave på 126 – 212 km. Der er godt nok termik efyter udkoblingen, men den bremses af en inversion omkring 1000m.  Desværre er der så også synk rundt omkring, og Felipe må erkende at et par svævefly der kurver ikke altid er tegn på termik. Selv om vinden kommer ind fra S mod det lokale husbjerg, så er der giver det på ingen måde garanti på forkanten, og højden falder stadigvæk.  Som en sidste chance (inden omstart) prøves motervejs udfletningen NØ for flyvepladsen. Den Virker og mens Felippe fisker P2 op så Jan beundre hjortene der græsser på marken nedenunder, og pensionatet hvor vi bor.
P2 får kæmpet sig op ved Nitra, og så går det ned mod startlinjen; det er ret langt efter de andre, så termikken fanges efer bibel-medtoden. .  ”søg og du skal finde”. Vi kan dog ikke søge alt for meget termik fordi vi har modvind på benet, så det at ’prøve at kurve’ er ikke nogen succes. Af og til møder vi en anden Duo, men ellers er der ret tomt i luftrummet.
Da vi jo har 2 dagssejre i baggagen så er det vigtigste at gennemføre, så vi vender så snart vi er kommet indenfor sektoren. Næste ben går Nordpå, så nu kan vi bedre tillade os at kurve efter termik. Turen går op mod bjergene NØ for Nitra, så nu er der lidt mere at sigte efter i tørtermikken. Vi følgens stadig med en Duo, og det går på omgang med hvem der er forrest. Da vi ankommer til sektoren søger Felipe videre, for at finde noget kraftigere termik som kan bringe os højere op. Det virker så sandelig . . ikke. . . så vi ender ret langt nede på en bjergside. Efter nogen søgen så finder vi en termikboble der bringer os op til 1500m (juhu!), så at vi med god højde kan sætte kursen hjemover mod Nitra og 3’e sektor.  Men en god boble har så sandelig også sin negative fætter, så efter at have sat vore gode højde overstyr, er vi forbløffende hurtigt tilbage i kamhøjde, denne gang trods alt på den rigtige side af kammen. Med en udelandings mark inden for glideaftand og efter at vi har smidt vandet, så kommer vi op igen. Jan får god mulighed for at inspicere trækroner medens Felipe fisker P2 op endnu en gang.
En stor del af turen foregår nu som skræntflyvning i kamhøjde, Vi er dog ikke alene, og det er så absolut ikke en fordel når man skal bruge den samme kam til at komme videre på. Men kammen virker, og nu går det bedre med at komme videre mod Nitra. Husbjerget hjælper igen, og så kan vi glide videre mod 3’e sektor, der ligger syd for Nitra. Nu er vi ude i fladlandet, men af en eller anden grund så er der stadigvæk nogle velvillige termikbobler undervejs; normalt i nærheden af en eller anden form for bebyggelse. Vi når sektoren i rimelig højde og kan så glide videre med sidste sektor. Denne gang får vi også hjælp af ”husbjerget” så hen langs kammen og  og så videre mod NØ, hvor vi jo har været tidligere idag.  Når vi når den sidste sektor, så drejer vi hjemover; også denne gang går det langs kammen på diverse bjerge.  Da vi runder husbjerget så tager vi den hen langs kammen for at får lidt ”gratis” højde, inden kursen sætte mod Nitra bane 15.
Opgaven gennemført; absolut ikke særligt hurtigt, men vi er ikke udelandet , så det er en begrænset katastrofe.
Efter at P2 har fået nattøj på og blevet tøjret, går turen mod Baren ; 2 Øl + 1 Kofola (Jan har lovet at køre L)
Når man sådan har haft ret god til til at inspicere marker og småbyer i et par timer, så er det sjovt at se landskabet; Der er hovedsagligt store marker fra komunismens tid, men lige rundt om byerne ligger der en masse små marker som afspejler at jorden har været delt gennem generationer.
Et foreløbigt kig på resultatlisten viser at vi (selvgfølgelig) ikke har vundet idag, men vi har trods alt kæmpet os ind på en 3’e plads; og ikke kun det, Felipe fører stadig sammenlagt, med ca 150 point ned til den nærmeste konkurrent
Aftensmaden foregår også denne gang sammen med da andre danskere; denne gang på en Italiensk restaurant af den lidt mere fornemme slags, men priserne er stadigvæk fuldt acceptable.


Onsdag 11 April:
Det ser ud til endnu en dag uden termik,  Efter morgenmaden kører vi ud og pakker P2 ud og kører den til Gridden med det samme. Da vi starter på bane 15, så er der ikke så lang, så vi kan nemt gå og klargøre flyet inden briefing ( incl vand i halen , da vi jo smed det andet dagen før)
Da vi går til briefing er der ingen tegn på termik, med et Cirrus-lag der dækker for indstråling. Der uddeles endnu en gang ”dags-sejr” T-shirt, Denne gang er det Felipe og Allan der skal modtage præmien. Men... præmien for den 3’e dag falder ikke til P2 men til et par Finner.
Vejret skulle absolut ikke  blive noget at råbe hurra over; ifølge meteorologen kommer temperaturen aldrig op på udløsnings temperaturen, og der bliver derfor igen udskrevet en AAT-opgave , som ikke bliver i termik, men på skrænt ?!  Mere end 100 fly. som skal  bruge de samme skrænter ?!.. Felipe er da heller ikke tilfreds.
Først bliver starten udsat, men så bliver Klubklassen sendt afsted som prøvekaniner, og kort efter så bliver hele feltet sendt afsted. Vejret er dog begyndt at ændre sig, og der er en del fly som kurver ret højt. 

(af Jan Bagge)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar